Współczesny świat jest rzeczywistością bardzo wielu przyśpieszających i powiązanych ze sobą transformacji. Dzieje się tak na skutek ustawicznych przemieszczeń zarówno zasobów materialnych, ale także ludzi, technologii, informacji. Prowadzą one do wielorakich dyfuzji, często zmian o charakterze rewolucyjnym, nasilenia fenomenu wielokulturowości, dezintegracji ale i reintegracji struktur instytucjonalnych, kultur i wspólnot.
Część tych transformacji jest spontaniczna, żywiołowa, ale część to transformacje planowane, zarządzane i intencjonalne, które stanowią efekt działań programowanych, choć ze względów na ich różnorodność oraz globalną często skalę, trudno uchwycić charakteryzującą je złożoność i wielorakość powiązań. Ich globalny i makrostrukturalny charakter jest zarówno skutkiem jak i przyczyną transformacji na poziomach lokalnych, których związek widzimy dopiero po zastosowaniu analizy wielkich zbiorów danych.
Nie oznacza to, iż na zjawiska te nie można oddziaływać, a wręcz przeciwnie, coraz częściej mówi się o potrzebie globalnej polityki zmieniającej kształt, jak i rezultaty współczesnych transformacji. Dotyczy to nie tylko klimatu, ale także polityki przemysłowej, rolnej, nie zapominając o działaniach edukacyjnych czy ochronie dziedzictwa kulturowego pojmowanego jako dorobek nie tyle partykularnych społeczności, co szerzej pojętego rodzaju ludzkiego.
Aby stanowić aktywny element tego rodzaju oddziaływań, zgodnie z powołaniem i specyficzną funkcją ewaluacji, musimy dopasować do tych zadań zarówno samą formę i strategię myślenia ewaluacyjnego, które wartościując różnorodne działania i programy transformacyjne, samo w sobie poszukuje obecnego w niej potencjału transformacji. Materializuje się on w strategii i intencji procesu ewaluacyjnego, określając motywujące go wartości, cele, poprzez sposoby angażowania jego uczestników, a w końcu metody i techniki badawcze.
Organizowany przez PTE, czwarty już i jubileuszowy Kongres z okazji 25 lat istnienia Towarzystwa, chce być przyczynkiem do debaty nad koniecznym sposobem doboru istotnych w tym celu kryteriów, które podobnie jak ogólne cele strategii ewaluacyjnych zmieniają się cywilizacyjnie i stanowią ważny rodzaj wyzwań ewaluacji współczesnej. Istotnym zestawem kryteriów jest cała gama wartości, standardów i potrzeb z zakresu rozwoju zrównoważonego, a więc kryteriów uwzględniających relacje człowiek-człowiek, człowiek-przyroda-kultura, człowiek – technologia – maszyna. Potrzebna jest rewitalizacja podkreślanych jeszcze w latach 80-tych kryteriów promowanych przez ewaluację demokratyczną i dialogiczną w postaci kryteriów uwzględniających niedoreprezentowanie wizji i wartości grup zmarginalizowanych, pomijanych, kulturowo odsuniętych, czy choćby społecznie zróżnicowanych, eksponując potrzebę inkluzywnych celów ewaluacji.
Ponownie potrzebne jest spojrzenie na ewaluację jako transformację, szczególnie ewaluację rozwojową, łącząc w ten sposób bardzo różne, nowoczesne i wspomagane cyfrowo metodologie „wielkiej skali” z ewaluacją „wrażliwą społecznie”, „responsywną kulturowo”, która nie gubi wymiaru antropologicznego i może być adekwatna w konkretnym kontekście i dziedzictwie społecznym wspierając, a nie redukując jego podmiotowość.
Prof. Leszek Korporowicz, Honorowy Prezes Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego
8.45 – 9.00 DOŁĄCZANIE UCZESTNIKÓW (platforma ZOOM)
9.00 – 9.50 POWITANIE I OTWARCIE KONGRESU (sesja plenarna) tłumaczenie na język angielski / polski
- 9.00 – 9.10 Wystąpienie otwierające – Monika Bartosiewicz–Niziołek, Prezeska Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego (S01)
- 9.10 – 9.20 „Transformacyjny potencjał ewaluacji” (wykład inaugurujący) – Prof. Leszek Korporowicz, Prezes Honorowy Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego / Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego (S02)
- 9.20 – 9.50 Keynote Lecture Gość Honorowy: Michael Q. Patton, Minnesota University, ex-president of the American Evaluation Association / Blue Marble Evaluation / Utilization-Focused Evaluation / International Evaluation Academy (S03)
9.50 – 10.35 DYSKUSJA PANELOWA Z UDZIAŁEM GOŚCI ZAGRANICZNYCH – Temat dyskusji: “The Transformational Potential of Evaluation: Driving Meaningful Change” – tłumaczenie na język angielski / polski
Moderacja: Anna Augustyn – Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne / Międzynarodowa Akademia Ewaluacji (IEAc) (M01)
- Dr Ian Goldman – President of the International Evaluation Academy, ex Deputy Director General in the South African Department of Planning, Monitoring and Evaluation (P01)
- Dr Rajib Nandi –Chairperson of the Community of Evaluators South Asia, and co-founder of the Evaluation Community of India (ECOI) (P02)
- Ana Erika Lareza – Chair of the EvalYouth Global Network, co-founder of EvalYouth Asia and the Asia Pacific Communications Hub (P03)
10.35 – 10.45 PRZERWA
10.45 – 12.15 PANELE DYSKUSYJNE
PANEL 2: Tytuł panelu: Ewaluacja w edukacji, moderacja: Prof. Sylwia Jaskuła, Uniwersytet Jagielloński (M02)
PANEL 3: Tytuł panelu: Możliwości i ryzyka wykorzystania AI w ewaluacji, moderacja TBA (M03)
PANEL 4: Tytuł panelu: Konflikt zbrojny w Ukrainie a ewaluacja i procesy pokrewne w polskich NGO, moderacja: Aleksandra Gutowska, Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne (M04)
12.15 – 12.30 PRZERWA
12.30 – 14.00 PANELE DYSKUSYJNE
PANEL 5: Tytuł panelu: Good Practices in Evaluation of the Key Horizontal Principles, moderacja: Monika Bartosiewicz – Niziołek, Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne (M05)
PANEL 6: Tytuł panelu: Zasady Przewodnie Ewaluacji PTE w praktyce upowszechniania, moderacja: Anna Kierzkowska – Tokarska, Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne (M06)
PANEL 7: Tytuł panelu: Porażka jako kapitał: Jak produktywna porażka kształtuje polityki publiczne w złożonych systemach? moderacja: Prof. Magdalena Jelonek, Uniwersytet Jagielloński (M07)
14.00 – 14.15 PRZERWA
14.15 – 15.45 PANELE DYSKUSYJNE
PANEL 8: Tytuł panelu: Inclusive and Participatory Approaches to Evaluation in the Context of Armed Conflict in Ukraine: Challenges and Dilemmas, moderacja: dr Olha Krasovska, Ukraińskie Stowarzyszenie Ewaluacyjne (M08)
PANEL 9: Tytuł panelu: Ewaluacja w samorządzie lokalnym – specyfika, perspektywy, potencjał, moderacja: dr Tomasz Kupiec, Uniwersytet Warszawski (M09)
PANEL 10: Tytuł warsztatu: Ewaluacja programów polityki zdrowotnej, moderacja: dr Sebastian Łaźniak, MEDISEB / Cogito Med / Fundacja „Sapere aude” (M10)
15.45 – 16.00 PODSUMOWANIE I ZAMKNIĘCIE PIERWSZEGO DNIA KONGRESU
10.30 – 11.00 POWITANIE I OTWARCIE KONGRESU (sesja plenarna)
- 10.30 – 10.40 Wystąpienie otwierające – przedstawiciel/ka Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej
- 10.40 – 11.00 Powitanie ze strony PTE – Prof. Leszek Korporowicz, Prezes Honorowy Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Monika Bartosiewicz-Niziołek, prezeska Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego
11.00 – 11.45 PRELEKCJA I DYSKUSJA NA FORUM – Temat wystąpienia i dyskusji: Porażka jako kapitał. Jak produktywna porażka kształtuje polityki publiczne w złożonych systemach? moderacja: Prof. Magdalena Jelonek, Uniwersytet Jagielloński
11.45 – 12.00 PRZERWA
12.00 – 15.00 WARSZTATY / PANELE DYSKUSYJNE
WARSZTAT 1: Wypalenie zawodowe osób zajmujących się ewaluacją: istota, geneza, ochrona, prowadzenie dr Katarzyna Orlak, Stowarzyszenie „Zdrowa praca”
WARSZTAT 2: Zasady przewodnie Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego i ich praktyczna użyteczność dla jednostek ewaluacyjnych, prowadzenie: Michał Korczyński, Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne / Re-source
WARSZTAT 3: Ryzyko w badaniach ewaluacyjnych z perspektywy zamawiających i wykonawców, prowadzenie: dr Magdalena Urbańska, Uniwersytet Adama Mickiewicza / Tembo/Lab
WARSZTAT/PANEL 4: Zastosowanie miar syntetycznych do opisu zjawisk złożonych w ewaluacji, prowadzenie: Prof. Ewa Kusideł, Uniwersytet Łódzki
15.00 – 16.00 OBIAD
Współorganizator

Współfinansowanie
