IV Międzynarodowy Kongres Ewaluacyjny
„25 lat Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego: Transformacyjny potencjał ewaluacji – wartości, cele, metody”
23-25 października 2025r.

Współczesny świat jest rzeczywistością bardzo wielu  przyśpieszających i powiązanych ze sobą transformacji. Dzieje się tak na skutek ustawicznych przemieszczeń zarówno zasobów materialnych, ale także ludzi, technologii, informacji. Prowadzą one do wielorakich dyfuzji, często zmian o charakterze rewolucyjnym, nasilenia fenomenu wielokulturowości, dezintegracji ale i reintegracji struktur instytucjonalnych, kultur i wspólnot.

Część tych transformacji jest spontaniczna, żywiołowa, ale część to transformacje planowane, zarządzane i intencjonalne, które stanowią efekt działań  programowanych, choć ze względów na ich różnorodność oraz  globalną często skalę, trudno uchwycić charakteryzującą je złożoność i wielorakość powiązań. Ich globalny i makrostrukturalny charakter jest zarówno skutkiem jak i przyczyną transformacji na poziomach lokalnych, których związek widzimy  dopiero po zastosowaniu analizy wielkich zbiorów danych.

Nie oznacza to, iż na zjawiska te nie można oddziaływać, a wręcz przeciwnie, coraz częściej mówi się o potrzebie globalnej polityki zmieniającej kształt, jak i rezultaty współczesnych transformacji. Dotyczy to nie tylko klimatu, ale także polityki przemysłowej, rolnej, nie zapominając o działaniach edukacyjnych czy ochronie dziedzictwa kulturowego pojmowanego jako dorobek nie tyle partykularnych społeczności, co szerzej pojętego rodzaju ludzkiego.

Aby stanowić aktywny element tego rodzaju oddziaływań, zgodnie z powołaniem i specyficzną funkcją ewaluacji, musimy dopasować do tych zadań zarówno samą formę i strategię myślenia ewaluacyjnego, które wartościując różnorodne działania i programy transformacyjne, samo w sobie poszukuje obecnego w niej potencjału transformacji. Materializuje się on w strategii i intencji procesu ewaluacyjnego, określając motywujące go wartości, cele, poprzez sposoby angażowania jego uczestników, a w końcu metody i techniki badawcze.

Tegoroczny Kongres jest organizowany przez Polskie Towarzystwo Ewaluacji we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej. Jest to już czwarta i zarazem bardzo wyjątkowa edycja. W tym roku będziemy świętować 25 lecie istnienia Towarzystwa, a Kongres  chce być przyczynkiem do debaty nad koniecznym sposobem doboru istotnych kryteriów, które podobnie jak ogólne cele strategii ewaluacyjnych zmieniają się cywilizacyjnie i stanowią ważny rodzaj wyzwań ewaluacji współczesnej.  Istotnym zestawem kryteriów jest cała gama wartości,  standardów i potrzeb z zakresu rozwoju zrównoważonego, a więc kryteriów uwzględniających relacje człowiek-człowiek, człowiek-przyroda-kultura, człowiek – technologia – maszyna. Potrzebna jest rewitalizacja podkreślanych jeszcze w latach 80-tych kryteriów promowanych przez ewaluację demokratyczną i dialogiczną w postaci kryteriów uwzględniających niedoreprezentowanie wizji i wartości grup zmarginalizowanych, pomijanych, kulturowo odsuniętych, czy choćby społecznie zróżnicowanych, eksponując potrzebę inkluzywnych celów ewaluacji.

Ponownie potrzebne jest spojrzenie na ewaluację jako transformację, szczególnie ewaluację rozwojową,  łącząc w ten sposób bardzo różne, nowoczesne i wspomagane cyfrowo metodologie „wielkiej skali” z ewaluacją  „wrażliwą społecznie”, „responsywną kulturowo”, która nie gubi wymiaru antropologicznego i może być adekwatna w konkretnym kontekście i dziedzictwie społecznym wspierając, a nie redukując jego podmiotowość.


Prof. Leszek Korporowicz, Honorowy Prezes Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego

Program Kongresu:
1 DZIEŃ, 23 października 2025, formuła zdalna (platforma ZOOM): w godz. 9.00 – 16.00

8.45 – 9.00 DOŁĄCZANIE UCZESTNIKÓW (platforma ZOOM)

9.00 – 9.50 POWITANIE I OTWARCIE KONGRESU (sesja plenarna) tłumaczenie na język angielski / polski

  • 9.00 – 9.10 Wystąpienie otwierająceMonika BartosiewiczNiziołek, Prezeska Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego
  • 9.10 – 9.20 „Transformacyjny potencjał ewaluacji” (wykład inaugurujący)Prof. Leszek Korporowicz, Prezes Honorowy Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego / Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
  • 9.20 – 9.50 Keynote Lecture Gość Honorowy: Michael Q. Patton, Minnesota University, ex-president of the American Evaluation Association / Blue Marble Evaluation / Utilization-Focused Evaluation / International Evaluation Academy 

9.50 – 10.35 DYSKUSJA PANELOWA Z UDZIAŁEM GOŚCI ZAGRANICZNYCH – Temat dyskusji: “Transformacyjny potencjał ewaluacji: Napędzanie zmian mających znaczenie” –  tłumaczenie na język angielski / polski

Moderacja: Anna Augustyn – Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne / Międzynarodowa Akademia Ewaluacji (IEAc)

  • Dr Ian Goldman – Przewodniczący Międzynarodowej Akademii Ewaluacji, Uniwersytet Wiwatersrand / Uniwersytet Kapsztadzki
  • Dr Rajib Nandi –Przewodniczący Towarzystwo Ewaluatorów Azji Południowej, współzałożyciel Indyjskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego
  • Ana Erika Lareza – Przewodnicząca Globalnej Sieci EvalYouth, współzałożycielka centrum komunikacyjnego Eval Youth dla Azji i Pacyfiku

10.35 – 10.45 PRZERWA

10.45 – 12.15 PANELE DYSKUSYJNE

PANEL 2: Tytuł panelu: Ewaluacja w edukacji, moderacja: Prof. Sylwia Jaskuła, Uniwersytet Jagielloński

PANEL 3: Tytuł panelu: Możliwości i ryzyka wykorzystania AI w ewaluacji, moderacja: Jacek Pokorski, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

PANEL 4: Tytuł panelu: Konflikt zbrojny w Ukrainie a ewaluacja i procesy pokrewne w polskich NGO, moderacja: Aleksandra Gutowska, Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne

12.15 – 12.30 PRZERWA

12.30 – 14.00 PANELE DYSKUSYJNE

PANEL 5: Tytuł panelu: Dobre praktyki w ewaluacji kluczowych zasad horyzontalnych – w kierunku bardziej wpływowej i transformacyjnej ewaluacji, moderacja: Monika Bartosiewicz – Niziołek, Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne [PANEL W JĘZYKU ANGIELSKIM]

PANEL 6: Tytuł panelu: Zasady Przewodnie Ewaluacji PTE w praktyce upowszechniania, moderacja: Anna Kierzkowska – Tokarska, Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne

PANEL 7: Tytuł panelu: Porażka jako kapitał: Jak produktywna porażka kształtuje polityki publiczne w złożonych systemach? moderacja: Prof. Magdalena Jelonek, Uniwersytet Jagielloński

14.00 – 14.15 PRZERWA

14.15 – 15.45 PANELE DYSKUSYJNE

PANEL 8: Tytuł panelu: Włączające i partycypacyjne podejścia do ewaluacji w kontekście konfliktu zbrojnego w Ukrainie: Wyzwania i Dylematy, moderacja: dr Olha Krasovska, Ukraińskie Stowarzyszenie Ewaluacyjne [PANEL W JĘZYKU ANGIELSKIM]

PANEL 9: Tytuł panelu: Ewaluacja w samorządzie lokalnym – specyfika, perspektywy, potencjał, moderacja: dr Tomasz Kupiec, Uniwersytet Warszawski

PANEL 10: Tytuł warsztatu: Ewaluacja programów polityki zdrowotnej, moderacja: dr Sebastian Łaźniak, MEDISEB / Cogito Med / Fundacja „Sapere aude”

15.45 – 16.00 PODSUMOWANIE I ZAMKNIĘCIE PIERWSZEGO DNIA KONGRESU

2 DZIEŃ, 24 października 2025, formuła stacjonarna (Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej): w godz. 10.00 – 16.30

10.15 – 10.45 POWITANIE I OTWARCIE KONGRESU (sesja plenarna)

  • 10.15 – 10.25 Wystąpienie otwierająceprzedstawiciel/ka Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej
  • 10.25 – 10.45 Powitanie ze strony PTEProf. Leszek Korporowicz, Prezes Honorowy Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Monika Bartosiewicz-Niziołek, prezeska Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego

10.45 – 11.30 PRELEKCJA I DYSKUSJA NA FORUM – prowadząca: Prof. Magdalena Jelonek, Uniwersytet Jagielloński

11.30 – 12.00 PRZERWA

12.00 – 15.00 WARSZTATY / PANELE DYSKUSYJNE

WARSZTAT 1: Wypalenie zawodowe osób zajmujących się ewaluacją: istota, geneza, ochrona, prowadzenie dr Katarzyna Orlak, Stowarzyszenie „Zdrowa praca”

WARSZTAT 2: Zasady przewodnie Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego i ich praktyczna użyteczność dla jednostek ewaluacyjnych, prowadzenie: Michał Korczyński, Polskie Towarzystwo Ewaluacyjne / Re-source

WARSZTAT 3: Ryzyko w badaniach ewaluacyjnych z perspektywy zamawiających i wykonawców, prowadzenie: dr Magdalena Urbańska, Uniwersytet Adama Mickiewicza / Tembo/Lab

WARSZTAT/PANEL 4: Zastosowanie miar syntetycznych do opisu zjawisk złożonych w ewaluacji, prowadzenie: Prof. Ewa Kusideł, Uniwersytet Łódzki

15.00 – 16.00 OBIAD

Z uwagi na konieczność pobrania identyfikatora umożliwiającego wejście do siedziby MFiPR, uprzejmie prosimy uczestników drugiego dnia wydarzenia o przybycie do siedziby MFiPR na minimum 20 minut przed rozpoczęciem obrad. Zapraszamy do wejścia głównego przy ul. Wspólnej 2/4 (środkowe drzwi, od strony parkingu) i udanie się do stanowiska ochrony, w celu pobrania identyfikatora. Następnie, przy Sali im. Grażyny Gęsickiej na uczestników będzie czekało stanowisko rejestracyjne oraz powitalna kawa. Z uwagi na kwestie bezpieczeństwa, nie będzie możliwa rejestracja udziału w wydarzeniu na miejscu (konieczna jest rejestracja za pośrednictwem formularza na niniejszej stronie internetowej).

3 DZIEŃ, 25 października 2025, formuła stacjonarna (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego): w godz. 10.00 – 16.00

Warsztaty na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w badaniach ewaluacyjnych, zapoznaj się ze szczegółowym programem warsztatów..

Cel szkolenia to zapoznanie badaczy ewaluacyjnych z potencjałem GenAI, zainspirowanie do dalszego eksplorowania narzędzi i przygotowanie merytoryczne do udziału w bardziej zaawansowanych warsztatach specjalistycznych.

Format szkolenia zakłada wprowadzający charakter z naciskiem na demonstracje i praktyczne przykłady z wykorzystaniem Gemini jako głównego narzędzia pokazowego.

Rejestracja będzie prowadzona od 1 września do 9 października 2025 roku

Decyduje kolejność zgłoszeń (w przypadku wydarzeń mających miejsce 2 i 3 dnia). Zastrzegamy sobie prawo do zamknięcia rejestracji na kongres po wyczerpaniu limitu miejsc (dotyczy wydarzeń mających miejsce 2 i 3 dnia).

Współorganizator

Współfinansowanie

Partnerzy i sponsorzy

Realizacja epidot.pl