PANEL 2: Ewaluacja w edukacji

Początki badań ewaluacyjnych na świecie związane są z edukacją. To tu w znacznej mierze rozwinęła się tożsamość ewaluacji, określone zostały jej główne cele i funkcje, a także na przestrzeni wielu dziesięcioleci dokonała się jej ewolucja poprzez kolejne generacje. Ewaluacja była tu badaniem, którego główne cele skierowane były na wartościowanie, wspieranie, refleksję, uspołecznienie, dialog, inspirowanie, animowanie czy diagnozowanie pełniąc tym samym funkcje rozwojowe, interakcyjne, diagnostyczne, planistyczne itp. 

Polskie drogi wykorzystania badań ewaluacyjnych zagubiły jej funkcje motywujące, krytyczne, uspołeczniające czy nawet edukacyjne doprowadzając do jej dewaluacji. Próby wdrożenia jej do oświaty sprowadziły badanie ewaluacyjne do akredytacji, przypisując jej funkcje kontrolne. Podobnie zagubiono tożsamość ewaluacji w szkolnictwie wyższym określając parametryzację mianem ewaluacji. To pomieszanie różnych metod badawczych nie tylko związane jest z zastępowaniem wzajemnie ich określeń, ale przede wszystkim spowodowało niewłaściwą modyfikację identyfikacji ewaluacji, powodując wzrastającą niechęć środowisk do jej stosowania. A to właśnie współczesna polska edukacja na wszystkich jej etapach potrzebuje działań wspierających jej rozwój. Tym samym w polskiej rzeczywistości edukacyjnej coraz silniej potrzebujemy resocjalizacji ewaluacji czyli rewaluacji.

Celem tematów podejmowanych w tej sekcji byłoby przedstawienie teoretycznych i praktycznych możliwości stosowania badań ewaluacyjnych jako stosowanych badań społecznych na użytek organizatorów i uczestników szeroko pojętych projektów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem przedsięwzięć realizowanych w konkretnych środowiskach społecznych i instytucjonalnych. Istotnym elementem byłoby również ukazanie ewaluacji w perspektywie kulturowej i międzykulturowej jako refleksyjnego działanie badawczego, które prowadzić ma do rozwoju myślenia krytycznego nastawionego na rozwój i zmianę kultury działania konkretnych zespołów nastawionych na doskonalenie poprzez świadomie stosowane metody wartościowania ze szczególnym zainteresowaniem humanistyczną metodologią badań.

Moderacja: Prof. Sylwia Jaskuła

Paneliści: TBA

Related Posts

Realizacja epidot.pl