Warsztat 2: Zasady Przewodnie PTE i ich praktyczna użyteczność dla jednostek ewaluacyjnych

W założeniach Kongresu wskazano na wyzwania dotyczące: wymiaru aksjologicznego ewaluacji, jej inkluzywnego i dialogicznego potencjału, a także podlegających nieustannym zmianom podejść metodologicznych. Próbą odpowiedzi na te wyzwania są Zasady Przewodnie PTE (ZP PTE). Dokument ten zdefiniowano jako: „aksjologiczno-etyczne wytyczne, dotyczące działań i zachowań jego członków/iń”. Jak dodatkowo wskazano: „Zasady te powinny być wykorzystywane do komunikowania i wyjaśniania zlecającym oraz interesariuszom, kwestii etycznych dotyczących prowadzonych ewaluacji”.

Warsztat skierowany jest gł. do osób reprezentujących jednostki ewaluacyjne (tj. podmioty zlecające ewaluację) i ma on pełnić dwie funkcje: poznawczą i kreatywną. W pierwszym przypadku chodzi o zapoznanie uczestników z dokumentem oraz zmapowanie ich potrzeb z ZP PTE. Będzie to więc szansa na upowszechnienie ZP PTE wśród jednej z kluczowych kategorii aktorów systemu ewaluacji w Polsce. Jeśli chodzi o wymiar kreatywny, to zaangażowanie uczestników w refleksję nad ZP PTE ma być narzędziem partycypacyjnego wypracowania – w oparciu o metodę design thinking – konkretnych rozwiązań dot. praktycznego stosowania ZP PTE. Przeprowadzona zostanie sesja kreatywna, podczas której uczestnicy, podzieleni na grupy, będą generować pomysły na zastosowanie ZP PTE, wybierać najlepsze z nich i je „prototypować”. Na koniec uczestnicy zostaną zaproszeni do podzielenia się informacją zwrotną na temat usprawnień poszczególnych „prototypów”. 

Prowadzenie: Michał Korczyński, socjolog, w latach 2003-2007 związany z Zakładem Metodologii Socjologii Instytutu Socjologii UAM. W branży badawczej i ewaluacyjnej od 2003 r. Współzałożyciel i współwłaściciel Pracowni Badań i Doradztwa 'Re-Source’. Koordynator / uczestnik wielu projektów badawczych w obszarze ewaluacji, głównie dotyczących: rynku pracy, włączenia społecznego, edukacji, zdrowia, przedsiębiorczości, innowacyjności, przedsięwzięć badawczo-rozwojowych, systemowych rozwiązań w zakresie wdrażania interwencji publicznych. Specjalizuje się w analizie jakościowej, gdzie najbardziej pasjonuje go wielowymiarowa interpretacja danych. Członek Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego i Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii. Gdy wychodzi z roli badacza, to pochłaniają go przede wszystkim: kultura spoza głównego nurtu, turystyka miejska, karate shotokan.

Related Posts

Realizacja epidot.pl