TWORZENIE REKOMENDACJI I WYKORZYSTYWANIE WYNIKÓW EWALUACJI

Autorka: Monika Bartosiewicz-Niziołek


Odbiorcy (grupa docelowa): Przedstawiciele podmiotów i jednostek zlecających ewaluacje (w tym Grup Sterujących Ewaluacją), reprezentujący instytucje publiczne i organizacje pozarządowe

Cele szkolenia:

  • Zwiększenie kompetencji (wiedzy i umiejętności) w zakresie tworzenia oraz wdrażania rekomendacji
  • Usystematyzowanie informacji dotyczących wykorzystania wiedzy wynikającej z prowadzenia ewaluacji na różnych etapach wdrażania polityk publicznych/ realizacji projektów i programów
Czas trwania szkolenia (liczba godzin): 8 godzin (1 dzień)

Program szkolenia (nazwa modułu, treści merytoryczne oraz sposób ich przekazania):

  1. Rola rekomendacji i zasady ich formułowania (prezentacja multimedialna)
    • Czym są rekomendacje – jaka jest ich rola w ewaluacji?
    • Cechy dobrej rekomendacji
    • Jak przygotować wnioski i rekomendacje z badania ewaluacyjnego?
    • Rodzaje i status rekomendacji (strategiczne, operacyjne, horyzontalne)
  2. Współpraca przy formułowaniu i wdrażaniu rekomendacji
    • Dla kogo są rekomendacje? Odbiorcy rekomendacji
    • Uzgodnienia w zakresie rekomendacji i sposobów ich wdrożenia
    • Warunki wypracowania rekomendacji w świetle Standardów Ewaluacji
    • Jak wdrożyć rekomendację i co się stanie gdy to się nie uda?
    • najczęściej popełniane błędy w formułowaniu rekomendacji

Elementy praktyczne:

  • Formułowanie wniosków i rekomendacji (ćwiczenia – praca w parach lub w grupach)
  • Mapowanie interesariuszy (warsztat – praca w grupach)
  • Jakie elementy osłabiają wykorzystanie rekomendacji? (praca grupowa i dyskusja na forum)
  • Dobre i złe praktyki w formułowaniu rekomendacji (wymiana doświadczeń)

Jaką wiedzę zdobędą uczestnicy/czki?

  • jakie są rodzaje rekomendacji oraz czemu one służą
  • jak prawidłowo formułować rekomendacje (istnieje możliwość rozbudowania szkolenia o tematykę zasad wnioskowania/formułowania wniosków z ewaluacji)
  • kim jest odbiorca rekomendacji i jak z nim współpracować
  • co osłabia wykorzystanie rekomendacji
  • jakie są najczęstsze błędy w formułowaniu rekomendacji i jak ich unikać

Jakie umiejętności zdobędą uczestnicy/czki?

  • prawidłowe formułowanie rekomendacji
  • ocena poprawności sformułowania rekomendacji
  • nadawanie rekomendacjom właściwego statusu
  • identyfikowanie odbiorców rekomendacji
  • identyfikacja ryzyk we wdrażaniu rekomendacji

Uwagi:

Szkolenie będzie bazowało na analizie przykładów zaczerpniętych z praktyki ewaluacyjnej.

Autorka ma blisko 20-letnią praktykę w zakresie prowadzenia ewaluacji, a także kilka razy zamawiała badania ewaluacyjne i uczestniczyła w pracach komisji przetargowej. Od 15 lat prowadzi szkolenia na temat ewaluacji oraz metodologii badań społecznych.

Realizacja epidot.pl