Autorka: Monika Bartosiewicz-Niziołek
Odbiorcy (grupa docelowa): Przedstawiciele podmiotów i jednostek zlecających ewaluacje (w tym Grup Sterujących Ewaluacją), reprezentujący instytucje publiczne i organizacje pozarządowe
Cele szkolenia:
- Zwiększenie kompetencji (wiedzy i umiejętności) w zakresie tworzenia oraz wdrażania rekomendacji
- Usystematyzowanie informacji dotyczących wykorzystania wiedzy wynikającej z prowadzenia ewaluacji na różnych etapach wdrażania polityk publicznych/ realizacji projektów i programów
Program szkolenia (nazwa modułu, treści merytoryczne oraz sposób ich przekazania):
- Rola rekomendacji i zasady ich formułowania (prezentacja multimedialna)
- Czym są rekomendacje – jaka jest ich rola w ewaluacji?
- Cechy dobrej rekomendacji
- Jak przygotować wnioski i rekomendacje z badania ewaluacyjnego?
- Rodzaje i status rekomendacji (strategiczne, operacyjne, horyzontalne)
- Współpraca przy formułowaniu i wdrażaniu rekomendacji
- Dla kogo są rekomendacje? Odbiorcy rekomendacji
- Uzgodnienia w zakresie rekomendacji i sposobów ich wdrożenia
- Warunki wypracowania rekomendacji w świetle Standardów Ewaluacji
- Jak wdrożyć rekomendację i co się stanie gdy to się nie uda?
- najczęściej popełniane błędy w formułowaniu rekomendacji
Elementy praktyczne:
- Formułowanie wniosków i rekomendacji (ćwiczenia – praca w parach lub w grupach)
- Mapowanie interesariuszy (warsztat – praca w grupach)
- Jakie elementy osłabiają wykorzystanie rekomendacji? (praca grupowa i dyskusja na forum)
- Dobre i złe praktyki w formułowaniu rekomendacji (wymiana doświadczeń)
Jaką wiedzę zdobędą uczestnicy/czki?
- jakie są rodzaje rekomendacji oraz czemu one służą
- jak prawidłowo formułować rekomendacje (istnieje możliwość rozbudowania szkolenia o tematykę zasad wnioskowania/formułowania wniosków z ewaluacji)
- kim jest odbiorca rekomendacji i jak z nim współpracować
- co osłabia wykorzystanie rekomendacji
- jakie są najczęstsze błędy w formułowaniu rekomendacji i jak ich unikać
Jakie umiejętności zdobędą uczestnicy/czki?
- prawidłowe formułowanie rekomendacji
- ocena poprawności sformułowania rekomendacji
- nadawanie rekomendacjom właściwego statusu
- identyfikowanie odbiorców rekomendacji
- identyfikacja ryzyk we wdrażaniu rekomendacji
Uwagi:
Szkolenie będzie bazowało na analizie przykładów zaczerpniętych z praktyki ewaluacyjnej.
Autorka ma blisko 20-letnią praktykę w zakresie prowadzenia ewaluacji, a także kilka razy zamawiała badania ewaluacyjne i uczestniczyła w pracach komisji przetargowej. Od 15 lat prowadzi szkolenia na temat ewaluacji oraz metodologii badań społecznych.