W dobie przyspieszających transformacji społecznych, technologicznych i kulturowych, procesy ewaluacyjne pełnią coraz bardziej złożoną funkcję – nie tylko wspierają zmiany, ale same stają się ich uczestnikiem i katalizatorem. Aby sprostać tej roli, muszą być prowadzone w sposób odpowiedzialny, świadomy i refleksyjny, z pełnym rozpoznaniem kontekstu, interesariuszy i warunków działania. Jednym z kluczowych obszarów, który wymaga większej uwagi w praktyce ewaluacyjnej, jest zarządzanie ryzykiem – zarówno na etapie planowania, jak i realizacji procesu badawczego.
Warsztat koncentruje się na ryzykach pojawiających się w ewaluacjach realizowanych w złożonych, często wielowymiarowych kontekstach instytucjonalnych i społecznych. Uwzględnia napięcia, które mogą pojawiać się między niezależnością wykonawców a oczekiwaniami zamawiających, ryzyka metodologiczne związane z wyborem narzędzi badawczych, ograniczeniami budżetowymi czy etycznymi dylematami, które coraz częściej towarzyszą ewaluacjom wrażliwym społecznie. Praca warsztatowa pozwoli uczestnikom na rozpoznanie źródeł tych ryzyk, ich wzajemnych powiązań i wpływu na wiarygodność oraz użyteczność wyników.
Proponowane podejście zakłada współtworzenie wiedzy i narzędzi do zarządzania ryzykiem – także w duchu demokratycznej, dialogicznej i inkluzywnej ewaluacji, która uwzględnia różnorodność perspektyw i interesów. Warsztat ten jest zaproszeniem do refleksji nad tym, jak praktyka ewaluacyjna może realnie wzmacniać transformacje instytucjonalne i społeczne, nie tracąc z oczu swojej odpowiedzialności etycznej i poznawczej. Wpisuje się tym samym w ideę Kongresu jako przestrzeni redefiniowania wartości, celów i metod współczesnej ewaluacji.
Prowadzenie: dr Magdalena Urbańska, doktor nauk społecznych, magister nauk politycznych, dyplomowana ewaluatorka. Posiada 25-letnie doświadczenie badawcze i szkoleniowe. Koordynowała badaniami ewaluacyjnymi, zarówno po stronie zamawiającego (samorząd wojewódzki), jak i wykonawcy (od 15 lat prowadzi firmę badawczą MU Research). Łącznie zrealizowała blisko 100 projektów badawczych. Członkini Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego (PTE) i Europejskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego (EES). Certyfikowany ekspert w zakresie zarządzania projektami i ryzykiem. Pasjonatka ewaluacji i metodologii badań społecznych.