Tomasz Kupiec

Adiunkt w EUROREG – Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Swój doktorat (2016) poświęcił zagadnieniu użyteczności i wykorzystania ewaluacji programów polityki spójności.

W latach 2004-2010 pracował w Wydziale Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, gdzie jako zastępca dyrektora wydziału odpowiadał m.in. za stworzenie i kierowanie jednostką ewaluacyjną.

Od 2010 r. działa jako niezależny ewaluator. Kierował bądź jako członek zespołu uczestniczył w realizacji kilkudziesięciu projektów ewaluacyjnych, badawczych, doradczych na zlecenie m.in.: Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstw Rozwoju Regionalnego, Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Narodowego Centrum Nauki, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, większości samorządów województw.

W swojej działalności badawczej skupia się głównie na zagadnieniu wykorzystania wniosków z ewaluacji, funkcjonowania systemów ewaluacji i monitoringu, brokeringu wiedzy jako teoretycznej podstawy funkcjonowania jednostek ewaluacyjnych, rozwoju kultury i praktyki ewaluacji w Polsce. Jest autorem i współautorem kilkudziesięciu publikacji z zakresu ewaluacji (profile: Google ScholarResearchGateORCID). Wygłaszał referaty dotyczące badań w zakresie ewaluacji na konferencjach międzynarodowych, m.in.: EGPAIPPAIRSPM.

obszarze dydaktyczno-szkoleniowym prowadzi od kilku lat zajęcia dotyczące metod ewaluacji polityk publicznych dla studentów EUROREG i Wydziału Socjologii UW. Ponadto prowadził m.in.: zajęcia w ramach studiów podyplomowych Akademia Ewaluacji (MRR), warsztaty z brokeringu wiedzy (NEC UNDP), zajęcia w ramach Akademii Oceny Skutków Regulacji (KPRM).

Udziela się na rzecz rozwoju praktyki ewaluacji w Polsce, m.in.: przygotowanie Wytycznych dotyczących ewaluacji polityki spójności, współredagowanie i autorstwo Poradnika ewaluacji, czy współautorstwo ekspertyzy dot. Realizacji ewaluacji w świetle PZP.

Od kilku lat jest członkiem PTE i brał udział w wielu działaniach Towarzystwa, m.in.: przygotowaniu opisu kwalifikacji „Prowadzenie ewaluacji” na potrzeby ZSK, wystąpieniach konferencyjnych dotyczących profesjonalizacji ewaluacji, badaniach stanu ewaluacji w polskich samorządach w ramach projektu Think Tank ewaluacyjny, a także pracach w roli członka redakcji „Polskiego Przeglądu Ewaluacyjnego”. 

Jako członek zarządu i Wiceprezes PTE kontynuuje działania:

  • w obszarze profesjonalizacji ewaluacji (w tym badania i konsultowania pożądanego stopnia certyfikacji, akredytacji i pochodnych); 
  • w sekcji badawczej PTE; 
  • na rzecz popularyzowania ewaluacji poprzez działalność publikacyjną (w tym inwentaryzacji polskich zasobów wiedzy ewaluacyjnej); 
  • na rzecz rozwijania praktyk ewaluacyjnych na poziomie samorządu lokalnego.
Realizacja epidot.pl